Wat kost het om een video te laten maken

Opdrachtgevers vragen zich wel eens af (en terecht): wat zijn de kosten van een video en betaal ik een correcte prijs?

 Ook ik vraag me wel eens af of mijn tarieven marktconform zijn. Dus daarom ben ik eens gaan zoeken op het internet om tarieven en kosten van zo veel mogelijk videomakers en productiebedrijven te verzamelen en te vergelijken. Ik heb prijzen gezocht op fora van filmers maar ook op bedrijfswebsites. Ik heb hier in het verleden al vaker een artikel over geschreven.
De gegevens die ik verzameld heb, deel ik hier graag met u.

Voice over en ondertiteling!

Voor deze grote speler op de bouwmarkt kreeg ik de vraag of ik voor hen voor heel Europa de passende voice over onder een reeds bestaande video/commercial kon gemonteerd. Dat kan ik inderdaad voor hen verzorgen.

De commercial is oorspronkelijk in het Engels. Het bedrijf voor wie ik dit maak, is internationaal georiënteerd. 
Voor bijna alle Europese landen heb ik nu een (native) voice over toegevoegd. Italiaans, Spaans, Turks, Portugees, Frans, Nederlands, Duits, Zweeds, Noors enz enz.Leuke klus! 

Wat is een goede manier om uw video te presenteren op uw website?

U heeft een mooie website en wilt u een filmpje toevoegen. Wat zijn de opties? Uploaden, Youtube, Vimeo of linken? Wat past het beste bij uw werkwijze/product of dienst?

Nog ergens een bedrijfsfilm liggen?

Heeft uw bedrijf een keer een mooie bedrijfsfilm gemaakt voor heel veel geld? Grote kans dat deze nu ergens ligt in een kast verborgen achter ordners.

Zonde! Zou het niet leuk zijn om zo een verouderde film weer nieuw leven in te blazen. Denk hierbij aan het omzetten van de film voor digitaal gebruik, bijvoorbeeld als ondersteuning van uw website.

Of overweeg eens de bestaande film te moderniseren. 
Dus nieuwe delen erin zetten zodat de film weer actueel is. Dat zou een goedkopere oplossing kunnen zijn.

Verschil tussen 2K en 4K video

Je hoort steeds vaker de term 4K. Wat betekent dat en zal ik mijn video ook in 4K moeten laten opnemen? Als die vraag aan mij gesteld wordt,

beantwoord ik deze met een wedervraag: waar gaat u de (bedrijfs)film op afspelen? Want dat is van groot belang.

Een 4K film komt helemaal tot zijn recht wanneer men deze afspeelt op een 4K monitor (3820x2160 pixels). Heeft u deze niet dan lijkt het me niet zinvol om een video in 4K te maken. 
Als u de video die gemaakt is in 4K wilt afspelen op uw HD TV of op YouTube dan wordt deze ge-downgrade (dus verkleind, aangepast) naar de resolutie die standaard is bijv. HD TV. 
4K zal in de toekomst zeker een standaard gaanworden maar op dit moment is er nog heel weinig materiaal in 4K te zien. Netflix en Amazon VOD diensten  (VOD - Video on Demand) bieden 4K films aan voor speciaal tarief.

Hoe belangrijk is video marketing?

Video marketing was al belangrijk maar wordt in de nabije toekomst onmisbaar. Het is het moderne marketingmiddel met enorme mogelijkheden en een gigantisch potentieel bereik. DiPro Film helpt u daarom graag deze tool in te zetten.

Google is de grootste zoekmachine ter wereld. En YouTube is de grootste zoekmachine met films. Nu heeft Google, Youtube gekocht. Bedenk eens wat dit voor een kansen en mogelijkheden voor beiden zoekmachines biedt en wat dat voor een bedrijf betekenen kan!
Die samenwerking is goud waard. Men verwacht dat YouTube dit jaar ruim 350 miljoen bezoekers krijgt.
Zo biedt YouTube een enorm platform voor videomarketing en dus unieke kansen voor marketeers. Steeds vaker wordt YouTube ook in de B2B ingezet. Bedrijven starten hun eigen YouTube kanaal en plaatsen relevante clips online of digitaliseren hun film (zie eerder blogL de kracht van bewegend beeld).

Nu is het zo dat de rating van een website mede bepaald wordt door het wel of niet hebben van webfilm op de websites. Bij het hebben van een webfilm op de site, komt uw website hoger in de rating. Met andere woorden, de website MET webfilm komen hoger in de zoekresultaten. En mensen zien liever een kort filmpje dan het lezen van lappen teksten. En een film heeft veel meer impact. Je combineert beeld en geluid en dat blijft veel langer hangen. De gemiddelde tijd dat een klant, prospect op de site blijft waar een video op staat, is 2 minuten, bij een website met alleen tekst, blijft men maar ong. 35 seconden " hangen" .

Dus mis de trein niet!

Wat kost een video?

Vele marketeers zien het nut en het belang van het maken van een webfilm in en staan te popelen om zo een tool in te zetten maar vaak aan de telefoon weten eigenlijk niet helemaal wat ze willen. Is ook moeilijk!

Hoe vaak krijg ik niet de vraag van" hoeveel kost het om een video te maken? " Deze vraag kun je vergelijken met " hoeveel kost het om een huis te bouwen" of " hoeveel kost het om een website te maken" Of nog duidelijker: "hoeveel kost het om een auto te kopen?". Zoveel wensen, zoveel prijzen. "Zucht" valt niet mee maar: "blijf rustig ademen, redding is nabij.." Je bent bij mij aan het juiste adres. Ik zal hieronder een korte opsomming geven van de belangrijkste kostenfactoren bij het maken van een videofilm.

Marktprijs:

Laten we eerlijk zijn, in Amsterdam, de Randstad, zullen de tarieven/prijzen hoger liggen dan bijv. in Limburg.

12 redenen om een video op je website te hebben.


Stop diprofilmDeze 12 redenen heb ik hier nu opgeschreven maar er zijn er beslist meer.

Hier zijn ze:

- Meer mensen gaan naar je website omdat ze de video leuk vinden

- Mensen blijven langer op je site omdat een video een " band" schept

- Video maakt de kijker nieuwsgierig en ze willen meer weten

- Het zet mensen aan tot het zijn van "kijkers" naar het worden van "echte klanten"

- Je ben "altijd" bereikbaar - 24 uur, 7 dagen in de week.

- Je onderscheidt je van je concurrenten

- Verbetert de mogelijkheden tot digitale marketing

- Verbetert de online bekendheid van je bedrijf

- Maakt je krachtiger online " blootstelling"

- Maakt je dienst/bedrijf: Zien en Gezien worden

- Helpt je profiteren van de opkomst van de nieuwe media

- Trekt die klanten aan die met je willen werken

Wanneer ik naar deze lijst kijk, komt het woord ervaring bij me op. De mensen ervaren iets.